Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 29 december 2007

Vilka fel gör vi?

Ett Liv Med Bilder tipsade om Sju Dåliga Vanor Hos Fotografer. Jag tänkte, att Ha, nu ska jag allt lära mig lite. Döm om min förvåning, när jag upptäckte att det faktiskt bara var ett av de sju felen som jag gör regelbundet, nämligen att jag missar att göra en vettig ISO-inställning, eller, i ett större perspektiv, jag glömmer att göra den typen av justeringar allmänt. Ibland har jag valt fel fokuspunkt och sådant också, och sedan svurit över att bilderna blir suddiga. Eller glömt rätta andra exponeringsinställningar.

Men de andra felen gör jag inte. Jag är noga med att exponera rätt, för jag vet att det inte löser sig i Lightroom. Det löste sig inte i mörkrummet på den Gamla Goda Analoga Tiden heller. Finns inte datan, så finns den inte. Jag slarvar inte medvetet med t.ex horizonter med tanken att det går att fixa senare. Rent allmänt försöker jag verkligen få bilden så bra som möjligt från början.

Jag missar aldrig - aldrig - att packa kameraväskan. Det är extra anmärkningsvärt med tanke på att jag inte har ett problem med att åka hemifrån utan pass när jag ska till England och kan glömma nästan precis vad som helst annat. Men kameraväskan är galet komplett. Den är som en läkares akutväska. Alltid färdigpackad, alltid ett laddat batteri och ett laddat extrabatteri, alltid alla minneskort tömda och redo.

Jag gör annat. Jag är inte duktig på att komponera bilder. Men det finns nog inte en enkel lösning på det. Det är nog inget jag klarar av med tips från en Topp-Sju-lista, tyvärr. Jag hade behövt läsa lite konstvetenskap. Jag hade behövt valium till djuren och barnen jag försöker plåta. Jag hade gärna haft ett lite roligare ljus än vad det här landet erbjuder från september till maj.

Jag önksar att jag hade kunnat hitta något som hjälpte mig bland 7 Dåliga Vanor Hos Fotografer...

3 kommentarer:

cjl sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
cjl sa...

En annan variant, med 14 punkter..

http://www.adidap.com/2006/11/26/give-me-2-minutes-and-ill-make-you-a-better-photographer/

Isidor sa...

Tack för ditt supertips med ytterligare en topp-sju-lista på fel vi gör. Det var preciiiiiiiis vad jag behövde. Perfa!