Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

söndag 24 april 2011

Skärpedjup

En av de viktigaste sakerna i bildkomposition är skärpedjup, och det är ett begrepp som jag ofta försöker förklara för folk, när jag förklarar vad de olika siffrorna på kameran innebär (Brännvidd, bländare, slutartid och ISO).

Under en sådan diskussion i förra veckan, när jag hade kameran med mig, fick jag en snilleblixt, och fortsättningsvis tänker jag ALLTID referera till de här två bilderna när jag ska förklara skärpedjup.

Högt bländarvärde: Långt skärpedjup
Lågt bländarvärde: Kort skärpedjup

Bländare: f11


Bländare: f1,6

2 kommentarer:

Cissi sa...

Ett mycket tydligt exempel! Kul att se lite nya uppdateringar förresten.

Isidor sa...

Tack!