Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

torsdag 9 december 2010

Bubblor och komposition

Vilka kompositioner är fart, och vilka är det inte? Idag illustrerat med det klassiska exemplet såpbubblor. Vi skola nu erfara hur lite trixande i LR kan skapa skojiga bilder.

En sällsynt statisk komposition. Kvadratiskt format och total symmetri.


Nästan lika statisk, men det stående format är aningen mer dynamiskt.


Dynamiskt, men ganska tungt. Trögt, med den "uppåt"-lutande diagonalen.


Betydligt mer fart, Och lite störigt assymetriskt.


Fett ös med tydlig "nedåt"-lutande diagonal.


En bubbelblobb.


Det här var lite kul, tyckte jag!

4 kommentarer:

Lensbabie sa...

SÅPBUBBLOR, jag älkar verkligen såpbubblor. Dom gör att man blir glad och nästan som ett litet barn igen. Varje år köper jag en burk med såpbubblor å sen står jag på balkongen och blåser och bara tittar på hur dom lätt flyger iväg. Till grannarnas stora förtret flyger dom mot deras ofta nyputsade fönster. He he. :D
Jag tycker om alla dina såpbubblor men om jag måste välja någon så blir det den första. Det känns som om den såpbubblan har stannat där. Sitter fast och ger mig möjlighet att verkligen titta på den. Se hur den liksom roterar och byter färg i ljuset. Aldrig gå sönder liksom.
För alltid nästan.
Nu är tyvärr inte såpbubblor beskaffade så.
För övrigt en väldigt bra genomgång av det olika kompositionsmöjligheterna. :D

Ha en fin och bra kväll :D

Isidor sa...

Ja, visst är de fina?
Jag blev lite inspirierad av den där inlämningsuppgiften.

Och den första upplevs ju onekligen extremt statisk. Precis som du säger. Det funkar liksom. Det är lite kul.

Aurora sa...

Coolt! Jag fick ett fint foto en gång där man såg landskapet i hästens öga, var inte alls meningen men blev rätt häftigt, man såg sig själv där i också, som stog och fotade!

Isidor sa...

Ja, reflexer är kul. Ibland missar man dem, och får med sig själv på ett dåligt sätt. Som när man plåtar sonen i frisörstolen.

Ibland blir det coolt. Det är lite olika.