Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 13 maj 2009

Nya saker. Lågbudget

Idag har jag shoppat två små ringar. Den ena är en mellanring för filtergänga, 58mm-52mm så att jag kan använda alla mina gamla Nikkor-linser som ligger och skräpar, bland annat ett "fattigmans-makro", i form av ett Nikkor Close-Up #2.

Dessutom köpte jag en Nikkon till Canon objektivfattning. Nu kan jag använda alla mina gamla Nikkor-objektiv. DET är kul!

Jag hade dock hoppats att jag skulle kunna använda bländar-prioritet, och manuellt, på huset, ställa in bländare, trots att objektivet inte ger ifrån sig någon data, och sedan låta kameran mäta ljus själv, så som jag iofs alltid gör, och sedan bara vrida på ratten på objektivet, men se, nej, det gick inte. Kameran säger F00 på bländare, när objektivet inte kommunicerar. Lite smågrinigt, och det betyder att jag måste köra slutar-prioritet istället, och helt enkelt ratta in den manuellt. Det där ger att jag måste arbeta med fullständigt manuella inställningar hela vägen, inklusive skärpa. Manuell skärpa på ett hus som inte är byggt för det är inte så kul, tyvärr. Men det går. Och det gick över förväntan när jag provade.

Detta innebär att jag nu har ett fast 80mm, bländare 2 och ett fast 35mm bländare 2,2. Med linser som många hävdar är bland de bästa som någonsin tillverkats, rent optiskt. De har ju dock nackdelen att de väger flera kilo känns det som.

Men om jag lär mig det här, tror jag det blir bra!

Och det gör ju inget att ha några extra objektiv. För någon hundralapp!

Vi får välan se om jag kan ta några bilder utan ansikten och lägga ut här. Snart är jag rädd att jag blir tvungen att omvärdera ansiktsprincipen om inte den här bloggen ska bli helt värdelös!

8 kommentarer:

Krille sa...

suck...

Krille sa...

Det funkar med bländar-prio släng på 80'an och kör på F2. Jag ska förklara hur du gör med mindre bländare i morgon.

Krille sa...

Tja
Jag gjorde en liten beskrivning. klicka HÄR

Isidor sa...

Nu har jag iofs inte provat, men jag tror faktiskt inte att det funkar. Min ring är nämligen den primitivaste, helt utan elektronik. Det är bara en stålring, och då menar mitt hus att jag inte har något objektiv på, och då vägrar den låta mig förändra bländarvärdet. Det står F00 i fönstret. Men jag ska inte döma ut lösningen än, utan testa när jag kommer hem.

Och stort tack för omtanken!

Anonym sa...

Tänk om jag hade fått ett 50/1.4 för varje gång dryga o8'or ska säga imot något som dom inte har en aning om, då hade jag haft ett nu :-)

Anonym sa...

Det känns som dom där minuterna jag satt och ritade F00 i menyn på bilden var lite bortkastad...

Isidor sa...

Ja, det var rätt bortkastat. Och du vet att jag är från Malmö va?

Krille sa...

Nej det visste jag inte, och det hör inte hit.
När du var dryg mot mig var du i Stockholm, eller hur ;)