Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 16 maj 2009

Bländarprioritet och riktigt gamla objektiv

Tack, Krille Karlstad!

Du hade såklart helt rätt. Jag hade inte ens provat, utan utgick bara ifrån att kameran fick spunk när den presenterade bländare 0, eftersom ingen annan data fanns tillgänglig.

Det gick ju utmärkt att köra, och, såklart, exponeringskompensera för när man ändrade bländare.

Nu ska jag bara lära mig att fokusera manuellt också. Det är galet svårt att se när det verkligen är skarpt, och mattglasskivor, som ju trots allt finns att köpa även till en sån här kamera, är faktiskt för dyrt. Det blir lite larvigt.

Kanske om jag hittar dem billigt begagnat. Kanske. Men nog inte.

Du som läser nu, råkar inte ha mattglasskivor till en Canon EOS 400D över, som bara ligger och skräpar?

Inga kommentarer: