Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 12 januari 2008

mer om iStockphoto

De är hårda med bilderna. Jag har hittills laddat upp fem bilder, och fyra av dem har inte varit bra nog på olika sätt. Somliga har varit för brusiga och andra har av mer fotografiska skäl inte varit bra nog. Jag hade nog liksom väntat mig att passera nålsögat som en normalstor tråd, men jag känner mig mer som den berömda kamelen.

Egentligen är ju det där väldigt bra. Jag får obönhörlig konstruktiv kritik från någon som inte gör annat än att granska bilder hela dagarna och som dessutom inte har någon som helst anledning att vara snäll. Det är lärorikt, men det är lite tungt också.

Jag är inte van att umgås med proffsfotografer, och absolut inte van att försöka tävla med dem. Faktum är att de flesta jag umgås med fotografiskt inte är i närheten av min nivå. Jag har några vänner med vilka jag delar fotointresset, men de spelar i ungefär samma liga som jag. Ungefär. Korpen kan man väl säga. Då är det rätt nedslående att presentera vad man känner är sina bästa alster och plötsligt få dem sågade rakt av. Jag är van vid att folk ger mig mer eller mindre beröm. Antagligen beröm som jag inte förtjänar, men det är det jag är van vid.

Är det såhär det är att bli petad redan på uttagningen till Idol?

Inga kommentarer: