Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 12 januari 2008

iStockphoto

En ny logga med en länk har tillkommit till vänster. Den pekar på iStockphoto. För oss som är glada amatörer på olika nivåer, och som någon enstaka gång kanske tar en bild som faktiskt skulle kunna vara värd pengar, är det ändå nästan omöjligt att tjäna några. Det där stör mig en aning.

Jag är inte duktig nog att egentligen bli proffs, men jag är nog duktig nog att göra en del enklare, mindre jobb på andra sätt. Det händer några gånger om året att någon ber mig fotografera något speciellt när de helt enkelt inte har råd att hyra in ett proffs. Jag är smickrad, och jag bjuder gärna mina vänner på det, för jag tycker det är roligt, och det kostar mig inget.

Men det vore kul om man hade kunnat ta ut lite "hobbylön" på att göra den typen av enklare saker åt andra. Någon vill ha ett porträtt taget att ge sina föräldrar i julklapp eller så, men har inte riktigt lust att pynta en tusenlapp hos ett proffs.

Jag vet inte hur jag hittade iStockphoto, och jag vet inte om jag någonsin kommer att kvittera ut en spänn, men tanken är bra. Det är en tjänst som tillhandahåller "stock photo"* och vem som helst är välkommen att ansöka. De har dock rätt hårda kvar på bilderna, framförallt tekniskt. De ska vara skarpa, inte innehålla för mycket brus och de är oehört petiga med att det ska finnas ett påskrivet papper som ger fotografen rätt att använda en bild där någons ansikte är igenkännbart. Du lämnar inte ifrån dig din upphovsrätt, utan ger bara iStockphoto rätt att sälja bilden mot provision till dig.

Jag hoppas kunna få någon liten peng för någon av mina bilder. Jag är ännu inte godkänd. En av mina tre bilder som jag skickade in i första rundan godkändes, och jag har nu kompletterat med två andra, som är mindre brusiga.

Min erfarenhet av sådant här är att det inte ger något, men det kan ju inte skada att försöka. Är det någon annan som vill försöka? Klicka på min länk, så kanske jag får lite provision. ;-)


*Färdiga bilder att användas kommersiellt av den som har lust att köpa en bild

3 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt, men hur hittar jag DINA bilder? Jag skulle gärna också prova att skicka in, jag får grotta ner mig lite i regler och förordningar via din sida. And btw, jag blev lite inspirerad av din janteblogg och har startat en ny som jag förhoppningsvis kommer att bli aktiv på inom kort. Än så länge är den tom men länken är spegling.wordpress.com.

Isidor sa...

Du hittar inte mina bilder. Än. Jag är inte godkänd än.

Anonym sa...

Achså. Hojta till när du är rå, right :-)