Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 18 november 2009

Bebisfoto

Det där med bebisbilder är inte trivialt. Faktiskt. Barn och djur och allt det där. Idag var jag och yngsta sonen på Öppna Förskolan, som bjudit in en fotograf. Han hade ganska lite prylar med sig, och hade riggat en fond, en blixt på fonden, en blixt med paraply snett framifrån, uppifrån på barnet, och en reflektor på andra sidan barnet. Och luddig fusk-fäll.

Men han var duktig på att få barnen att titta rätt. Han lekte med en boll, han log rätt, lät och tramsade lite, och det funkade. Han tog bra bilder på alla barn, och alla barn verkade vara bekväma där. Här var inte ett dugg stressad, utan lugn och trevlig.

Det känns som om det tekniska med ljussättning och kamera och efterbehandling var 20 procent av hans jobb, och 80 handlade om att kommunicera med motiven.

Jag har en bit kvar, innan ljussättning och kamera och efterbehandling kan utgöra 20% av vad jag gör vid ett sådant tillfälle.

Inga kommentarer: