Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

fredag 20 november 2009

AF Confirm Nikon to canon lens adapter (Varning: tekniknördande)


Med hjälp av Fenan införskaffades, som sagt, nyligen en "AF Confirm Nikon to canon lens adapter". Alltså, en mellanring med vilken man kan montera Nikkor-optik på Canon EOS-hus, som kommunicerar tillräckligt mycket med kameran, för att fokuselektroniken ska fungera. Den gröna pricken och eventuella pipet när motivet är korrekt fokuserat, fungerar.

Det fungerar. Faktiskt fungerar det. Inte jättebra, för det strular lite när det är lite halvmörkt, men det funkar. Ringen är bättre än den jag köpt tidigare, även passmässigt, för den är tunnare och smidigare. Och den funkar utan att kameran skriker sig hes på temat "Du har fan inget objektiv på, pucko!".

Den intresserade kan själv hitta en för sketna $25 på eBay. Det finns för många varianter. Det finns någon ring som kan programmeras om i viss mån (jag är osäker på hur, men den här säger alltid att objektivet är 50mm och att bländaren är inställd på 1,4). Den finns för många olika objektivfattningar till Canon hus. Eventuellt även till andra hus, det vet jag inte. $25 är ungefär 165 spänn. Det är det värt.

Tack!

Inga kommentarer: