Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 29 april 2009

Ännu en hyllning till Lightroom

Förra året köpte jag en ny disk på 420 GB till mina bilder. Den är full nu. Så jag köpte 1TB till. Det är ganska mycket ledigt på den. Än så länge, men det går väl över det också, tids nog.

Men, nu har jag alltså två diskar att ha bilder på. Hur ska jag då dela upp det? Jo, jag bestämde att alla bilder utom dem på barnen ska ligga på den nya, och bilderna på barnen på den gamla. Så hur gör man det? Lightroom har ju hur mycket metadata som helst, och den vill jag ju inte tappa. Hm. Har det inte funnits ett menyalternativ för kataloger den inte längre hittade? Som jag aldrig brytt mig om, eftersom det bara inträffat när jag raderat något. Hm...

Jo, jag flyttade allt utom barnens kataloger till nya disken, inklusive Lightroom-filerna, öppnade min gigantiska katalog, och talade om att just de två saknade katalogerna fanns på F:. Det funkade. Halleluja!

Nu ska jag importera katalogen med bilder som jag exporterade på min jobbdator till den stora katalogen här. Halleluja. Igen!

Lightroom är askalasbäst!

Inga kommentarer: