Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

tisdag 22 september 2009

Skärpa 2, eller: Därför älskar jag mitt Canon EF 50 1,4

Det här är skälet till att jag älskar mitt Canon EF 50 1,4. Jag är rädd att studion vi hyrt inte är stor nog för att det ska funka med ett 50mm där inne bara. Då blir det klurigt...

Det jag gjort med bilden är att göra den svartvit, samt att lägga på "linskorrigering" för att göra området runt ansiktet mörkare, och framhäva ansiktet. Har man inte distortion i objektivet, kan man fixa det i efterhand.

3 kommentarer:

Cinks sa...

Grym. Men var lägger du fokuset? Jag lyckas sällan få rätt mål skarpt när jag använder just 50 1,4. Alltid är det nåt öga som blir suddigt. Övning va, övning...

Isidor sa...

Anledningen till att detta är skarpt i båda ögonen, är att det är taget precis rakt framifrån. Då blir ju fokus samma i båda ögonen, och så har jag fokuserat i pupillen i det ena (det högra, tror jag)

Om huvudet är vridet i förhållande till kameran, får du ju olika avstånd till ögonen, och då blir bara det ena skarpt.

Dan sa...

Ja, visst är det jobbigt med ett objektiv utan defekter ;-)

:D