Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 25 mars 2009

Mer JOBB?!

Det har varit tyst här länge, för inte mycket har hänt i mitt fotoliv. Det blir lite bilder på barnen, och en del är jag rätt nöjd med, men givet IngaNyllenIBloggen-policyn finns ju inte så mycket att berätta.

Jo, jag kan berätta att jag är hysteriskt nöjd med mitt 50/1,4 USM. Det är allt jag kan önska, och lite till. Glittrande skärpa, snabb fokus... Och sånt. Jag har förstås inga jämförbara alternativ att jämföra med (utom 50/1,8, som inte är i samma liga, även om jag var hemskt nöjd med det).

För inte så länge sedan blev jag ju ombedd att ta porträtt på en vän som behövde bilder på sig själv för kommersiella sammanhang, som pressreleaser och sånt. Den gången kunde jag inte riktigt känna att jag kunde ta betalt, men nyss kontaktade hon mig och frågade om jag ville ta bilder från ett evenemang åt henne. Och hon frågade vad jag ville ha betalt.

Hur mycket kostar fotografer? Hur mycket är det rimligt att ta betalt för att vara på plats fyra timmar, och sedan leverera X bilder? Hur avtalar man? Vad specar man i överenskommelsen?

Säger man: "Du får X bilder och jag är där hela tiden för Y kronor."

Efterarbetet är ju direkt proportionellt mot hur många bilder man faktiskt ska leverera. Det är ju lätt att TA tusen bilder, men att faktiskt leverera tusen bilder är ju väldigt mycket mer jobb än att leverera 20.

Jag är inte proffs. Jag har inte en proffskamera, även om min kamera räcker gott och väl till detta, så jag kan inte riktigt ta betalt som ett proffs, som faktiskt vet vad han gör mer än vad jag gör, även om jag faktiskt tror att jag är mogen detta.

Vad säger ni, trogna läsare? Finns ni ens?

Snälla vägled mig!!!

Inga kommentarer: