Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 15 november 2008

Glamour-retusch enligt Isidor

Såhär har jag alltså gjort, efter att jag tittade på
Photoshop-Face Smothingفوتوشوب تنعيم الوجه



Det här är det enda jag vet. Jag vet att många pysslar med sånt här mycket mer än jag, och ni är hjärtligt välkomna att tipsa om bättre tekniker.


1.
Öppna bilden i Photoshop
2.
Kopiera det enda lagret
3.
Välj det nya lagret och plocka fram Gaussisk oskärpa i menyn Filter/Oskärpa... Äh. Vi tar det på engelskt Photoshop istället, för det är en sån version jag har.
4.
Dra i reglaget precis så mycket att bilden i det här lagret blir så suddig att alla ojämnheter i huden försvinner. Inte mer. Helst ska alla konturer och t.ex linjer i pannan finnas kvar.
5.
Skapa en Layer Mask*
6.
Fyll hela masken med svart färg med hjälp av spannen**, (bucket tool)
7.
Plocka fram en lagom grov spray-pensel (Brush Tool). Med den upplösning på bilder jag använde var ca 200 pixlar bred lagom, men det varierade.
8.
När du nu sprayar mjukt med din Brush Tool, kommer du att se hur du kan måla ut jämn hy.


Prova några gånger, justera penselns genomskinlighet (Opacity) och, när du känner dig klar, hela sudd-lagrets genomskinlighet. Jag märkte att olika delar av modellen behövde olika inställningar för pensel och lite sådant, och då kan man med fördel använda olika sudd-lager med olika grad av suddighet och genomskinlighet.





* I lager-fönstret finns längst ner en liten ikon i form av en kvadrat med en cirkel i. Klickar du på den, får du upp en extra ruta på ditt lager, som visar masken. Jag är verkligen inte expert på Photoshop, men en Layer Mask kan betraktas som en svartvit bild som styr hur och vad i det här lagret som ska synas, och vad som ska vara osynligt och hur mycket, på en skala från vitt till svart, där svart är helt transparent och vitt är helt otransparent. Medelgrått gör alltså lagret halvgenomskinligt.

** Hink, om du bor norr om Kristianstad.

Inga kommentarer: