Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 14 juni 2008

Stor konst eller misstag? avsnitt 98349298373

Återigen vill jag gärna ta åt mig äran för vad jag tycker är en rätt cool bild, men återigen var det ju inte med flit.
Bilden blev till när jag försökte kompensera motljus med lite blixt, och inte hade riktig koll på hur mycket blixt man ska ha. Det blev naturligtvis galet överexponerat, men det roliga var att just reflexen i glasögonen blev rätt exponerad. I Lightroom har jag i efterhand "framkallat" genom att titta just på den lilla biten av bilden och försöka få den ungefär rätt. Jag har också överdrivit en liten aning på nästan alla reglage för att skapa en ännu mer surrealistisk stämning. Men det här är definitivt något jag ska testa någon mer gång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också miss/lyckats med några bilder med ungefär samma effekt. Och jag kan inte låta bli att tycka att de faktist är rätt balla. Här blev det ju ett superfokus på brillorna, kalaseffekt! /Cinks

Isidor sa...

Jag har tagit ett par till och försökt återskapa effekten med flit, men det har inte riktigt lyckats.
Fast jag vet hur man gör nu!