Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 11 augusti 2014

Vad vi väntar oss av en bild, och vad som berör

Vad är fel med den här bilden?



Det tog mig en stund att se vad som var tokigt. Varför den ser ut att inte vara på riktigt.
För första gången på rätt länge är det krig i Europa. Bilden visar en prorysk separatist i Ukraina.

Så vad är fel?
Han har blå ögon och ljus hy. Vi är inte vana att se det, på detta viset. Inte jag iallafall. Bilder, exakt som denna, fast med mörkhyade män med mörka ögon har sprutat över oss så länge jag kan minnas, men denna är annorlunda.

En bild, som denna, kan vara den stora skillnaden som får folk att förstå att det här faktiskt är ganska nära. Hur mycket text vi än läser, är det en bild, som denna, som skapar känslan.

Inga kommentarer: