Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

tisdag 15 oktober 2013

Kamera eller bild?

Igårkväll var jag och lyssnade på Steve McCurry, som talade kring sin nya bok, som är en bok om historierna bakom de fantastiska bilderna. Det är väldigt mycket text för att vara en fotobok.

Återigen slogs jag av hur lite han pratade om sin utrustning. Utom den gång han fått alltihop fördärvat av religiösa fanatiker i indien

Han talar om berättelser. Han ser berättelser i bilder, och att döma av hur han talade, kan vi nog sluta oss till att han valde rätt verktyg, när han tog kamera och inte skrivmaskin sent sextiotal.

Han berättade om historier han kände behövde berättas, och han berättade dem med sina bilder. Han gav också en massa relativt handfasta tips för den som vill berätta den typen av historier, som säkert stämmer precis lika väl för den som väljer text.

Och jag har så många kollegor i min tekniska bransch, som främst pratar om verktygen. Jag vill inte vara sån. Tyvärr har jag så långt kvar att jag fortfarande till stor del måste lära mig bemästra verktygen, innan bilderna är helt självklara.

Inga kommentarer: