Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

fredag 30 april 2010

Ett par bilder från igår

Det kunden egentligen ville ha var proffsig dokumentation av sitt årsmöte. Tyvärr var möjligheterna att ta sådana starkt begränsade av lokalen, ljuset och min utrustning. Ja, och min kompetens, men den låtsas vi inte om just idag.

Trots att publiken var full av Gubbar, visade det sig att flera av de som talade på scenen utöver sin kompetens också såg bra ut. Det blir liksom roligare att fotografera då. Gubbar är ofantligt tråkiga som motiv, ofta. Tycker jag iallafall!

Några bilder från igår kändes som om de borde hottas till rejält. Alla reglage i Lightroom på en gång. Fullt blås. Jag är faktiskt lite nöjd med det här. Jag tyckte bilderna blev tuffa. Jag ska nog se om jag kan plocka fram ett par sådana här till!

Billigt trick? Jag vet, men jag gillade det ändå! Jag tänkte lägga in mer grovt brus i sista bilden, men orkade inte riktigt, för egentligen sitter jag och redigerar bilder åt kunden...





8 kommentarer:

Krille sa...

Den första bilden är ju så snygg att jag bli dööavundsjuk på dina sv/v konverterings kunskaper, och nu när jag har sett bild No:3 så tycker jag faktiskt att du ska öppna den filen igen och lägga ett par minuter till på den, om inte annat för din egen skull. Ja, jag är 100% allvarlig!

Isidor sa...

Alltså, här har vi ett klassiskt exempel på "bra resultat utan kunskap", typ.

Den första bilden är egentligen bara Lightrooms egen sv-konvertering, och sedan massor av extra exponering, svärta och kontrast. Anledningen till att jag bestämde mig för att göra det, var att den redan var gravt underexponerad och alldeles för brusig för att kunna användas till något annat.

I LR 3 har jag hört att det ska komma möjlighet att SKAPA brus (eller har jag läst fel?) för den som så önskar. Men jag tar sista bilden en runda genom PS också. ;-)

TACK!

Krille sa...

NEJNEJNEJNEJNEJ!
Det handlar inte om "bra resultat utan kunskap" Du slutade där bilden var vackrare än en solnedgång, som ett konstverk. Vi andra dödliga däremot hade naturligtvis fortsatt att veva i spakarna tills bilden bara såg sjukt trist ut, folk hade börjat skicka hatmail till mig, och krävt att Adobe skulle ta ifrån mig mitt PS näringstillstånd.
Så äre gosse lilla!

Isidor sa...

Ahaaa!
Tack!

Försöker stoppa in en ny plugin i PS, och det ska, som alltid "bara vara att" lägga till en katalog / fil på rätt ställe.

MEN I HELVETE!!!!!

Anonym sa...

Otroligt cool känsla i dessa svartita konverteringar. Jag är en fan av skarpa kontraster. Jag är en fegfia när det gäller så här snygga kontrastskillnader. Jag fegar ur för högdagrarna inte ska fräta ur. Fegfia säger grattis till härligt nästan grafiska bilder :D

Lensbabie

Isidor sa...

Haha!
Tack!
Jag lade ner rätt mycekt jobb på att slå ihjäl högdagrarna! Och lågdagrarna. Och det mesta annat!

Den första var naturligt brusig, och jag har inte lyckats peta in lämpligt brus-filter i PS, så den fixar jag inte att göra mycket med. Fan.

Anonym sa...

Testa att brusreducera i Camera Raw om du använder det. Funkar ganska bra.
Själv använder jag Topaz Denois som är en pluggin till Ps. Grym brusbehandlare. :D

Isidor sa...

Nej, jag använder inte Camera Raw.

Dessutom var det så att jag inte ville ta bort brus, utan lägga till det.

Vidare är mitt grundproblem just nu att jag kapitalt misslyckas lägga till plug-ins i PS.