Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

söndag 25 november 2007

Att analysera en bild

Jag har ingen som helst konstnärlig skolning. På högstadiet var Bild mitt sämsta ämne. Lätt. Det jag kan om foto har jag lärt mig själv, eller blivit lärd av min far, den fd pressfotografen, eller av vänner eller av uppsnappade bitar här och där.

Andra fotobloggare har nämnt den här siten:
Radiant Vista's Daily Critique
och jag har nu varit inne där ett par gånger och tittat.

Killen som kör siten tar en bild som någon skickat in, och med något festligt verktyg med vilket han kan markera i bilden gör han en filmsnutt på några minuter, där han analyserar och kommenterar bilden. Han talar om allt från ren fototeknik om slutartider och bländare och utrustning till de betydligt mer konstnärliga aspekterna av att balansera skuggor, att plasera rätt objekt i rätt storlek längs med gyllene snittet och färgkomposition.

Han tar upp oerhört många aspekter som jag aldrig någonsin skulle ha kommit på själv, och som jag, även när jag försöker, har svårt att ta hänsyn till, alla på en gång. Det är lärorikt, och jag vill nu passa på att rekommendera alla som känner att de inte redan är bäst på att fotografera att hänga där. Det är intressant!

Alltså:
Radiant Vista's Daily Critique

Tack, ni i min länklista som tipsade mig om det här...

Min kamera är för övrigt på verkstad, och jag hoppas få tillbaka den nästa vecka.

Inga kommentarer: