Eftersom en del undrar, och eftersom det blir roligare att diskutera foto om man har koll på de olika värdena som styr exponeringen, så kommer här en snabbguide:
ISO-inställning:
Filmens ljuskänslighet. Ju högre tal, desto känsligare film (eller CMOS-censor på en digitalkamera). Högre isotal blir känsligare, men det gör också bilderna kornigare i allmänhet
Exponerinstid:
Anger hur länge slutaren är öppen och släpper in ljus på filmen/censorn. Ju längre tid, desto mer ljus in. Är slutaren öppen för länge, hinner motivet röra sig, och bilden blir suddig. Det är ju ett problem när det är mörkt, och man behöver ha öppet länge för att få in tillräckligt med ljus. Ibland kan man uppnå fina effekter med lång slutartid, där rätt saker blir suddiga.
Bländaröppning:
Bländaröppningen är hålet som släpper in ljus. Ju större hål (dvs, ju mindre bländartal) desto mer ljus kommer in. Man kan kompensera en kort slutartid med en stor bländaröppning och vice versa. Ju mindre bländaröppning man har, desto större "skärpedjup" får man.
Skärpedjupet
Skärpedjupet anger hur mycket som blir skarpt hitom och bortom det avstånd man egentligen ställt in skärpan på. Med ett oändligt skärpedjup blir allt, både det som är 2cm bort och det som är flera kilometer bort, skarpt. Med ett väldigt litet skärpedjup kanske någons puppill blir skarp, samtidigt som ögonfransarna blir suddiga. Detta innebär också att det finns en avvägning att göra med bländaröppningen. Har man motiv som rör sig kan det bli väldigt svårt att fokusera med ett kort skärpedjup.
Den Stora Konflikten
Om man alltså vill ta en bild på något som rör sig, vill man ha ett stort skärpedjup, vilket innebär en liten bländaröppning (högt bländartal, kanske 10-15), vilket innebär att hålet är litet och bara släpper in lite ljus. Samtidigt vill man inte att motivet ska hinna flytta sig, vilket innebär en kort slutartid, vilket också gör att lite ljus kommer in. Någonstans måste man alltid välja i viss mån, ifall man vill ha kort slutartid, eller liten bländaröppning. Både måste kompenseras av att den andra blir "fel". I viss mån kan man kompensera den konflikten med en ljuskänsligare "film", men då blir å andra sidan bildkvaliteten lidande istället.
Därför är hästar som rör sig ganska fort och skumpigt i ett mörkt ridhus ett skit att fotografera.
Dinah, jag hoppas det här förklarar siffrorna lite mer, och att det kanske kan bli lite roligare med foto siffrorna betyder något.
måndag 24 september 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar