Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 3 mars 2008

Studier

Nu har jag studerat. Jag har plöjt H&M:s katalog för att se hur de gör när de tar de där snygga modebilderna. Bilderna som är tagna utomhus tycks följa ett ganska enkelt koncept, med direkt solljus snett bakifrån och reflektor strax bredvid kameran. Jag vill prova det där. En reflektor är busenkel att göra av aluminiumfolie och en pappskiva, men det är ändå svårt.

Jag har ingen som vill bli avbildad, se. Jag har akut modellbrist. Svägerskan har lovat att ställa upp, men hon har ju flyttat långt bort och har sällan tid med en nördig gubbe till svåger bakom en kamera.

Suck.

Och så har vi ju problemet med lillkatten också. Jag kanske kan muta svärmor med en tur till skansen med honom, och sedan hogga kattmamman och kräva att hon modellar om hon ska få ut sina nålpengar. Så får det nog bli.

Inga kommentarer: