Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

tisdag 4 mars 2008

Ordning och Reda

Jag är en ordningsmänniska så till vida att jag uppskattar ordning. Jag är inte en ordningsmänniska i det avseendet att jag är rätt dålig på att skapa ordning. Åtminstone i stort. Mitt skrivbord är sällan prydligt och välordnat.

Men vissa saker har jag lärt mig. Allt man har mer än 50 av måste börja organiseras innan man har mer än 50 om man inte vill få ett kaos. Filmer, musik, bilder, böcker och sånt. CD-skivor är det ju ordning på bara man ställer dem i bokstavsordning i hyllan, precis som böcker. Filmer kan man göra likadant med, om man bara kommer på ett system som funkar att sortera efter, t.ex titel. Ja, jag är en av de där fascisterna som nitar den som lägger fel CD i ett fordral eller ställer in den på fel ställe, eller inte ställer in den förra innan man tar fram den nya. Och det finns ett skäl. Jag hatar att behöva linjärsöka*. Det finns inget värre än att behöva öppna varje fordral för att se vad som ligger i. Det är ju inte ens svårt att göra det rätt. Jag föredrar andra algoritmer. Som intervallhalvering** som är exponetiellt mycket snabbare, och framförallt systematiskt.

Det där funkar ju när man har några hundra av något. Eller kanske tusen. Jag tror vi har flera hundra böcker i huset, men de flesta står i prydlig ordning. Det finns ett par hundra filmer också som är i viss ordning, även om de är i låder just nu. Foton, däremot, börjar vi få lite fler av. Mappen Mina Bilder på min dator är tack och lov organiserad från början i en trädstruktur och jag har gjort huvudsakligen bra val när jag valt kategorier för filerna. Men även så börjar det bli lite tungt. Den innehåller just nu 131 gigabyte data, fördelat på drygt 43000 filer och nästan 17000 mappar. Det tar en stund att hitta rätt bild om man inte har ordning på dem.

För rätt länge sedan nu införde jag Adobe Lightroom för att hålla ordning på det hela. Lightroom ger en handfull fördelar utöver den vanliga utforskaren som är rätt tacksamma. Den rena filstrukturen är grunden även för Lightroom, men om man markerar en katalog i Lightroom, får man se alla bilderna även i underkataloger, vilket ger en fin överblick. Om man inte klickar för högt upp förstås, för då orkar inte datorn med! Den är ju inte från igår. Man har också möjligheten att skapa virtuella kopior av filer, så att man kan ha mer än en uppsättningar inställningar av beskärning, exponering osv till en fysisk fil. Man har en funktion som kallas för "Collection" som innebär att man kan låta bilder tillhöra Collections. En bild kan tillhöra mer än en Collection. Jag kan till exempel samla de bilder som skall in i Lillkattens webalbum i en Collection och bilderna från kusinens födelsedag i en annan, även om vissa av bilderna ska vara med i båda. Utöver detta kan jag behäfta varje enskild bild med ett eller flera nyckelord. Man använder sig lämpligen av en ganska begränsad mängd nyckelord, så att man kan söka ordentligt. Man kan också flagga bilder i olika färger och betygsätta dem, något jag ännu inte utnyttjat överhuvudtaget. Man skulle ju kunna gå igenom alla kataloger och välja ut de bästa bilderna och ge dem en femma, så att man sedan kan plocka bara dem, men det får bli en annan dag. En lång dag. Lightroom har också en rad andra funktioner som är tänkta att stödja ett helt arbetsflöde, och naturligtvis utnyttjar jag själva framkallningsdelen där man skruvar på alla bitar av raw-formatet, men resten har jag ännu inte brytt mig om...

Jag har varit dålig på att använda Collections och Nyckelord tidigare, men har idag städat upp. Jag har varit konsekvent och lagt till några få nyckelord överallt där de borde finnas med. Framförallt personer som förekommer flitigt och vars bilder jag sannolikt kan komma att behöva plocka fram. Planen är att i framtiden sätta nyckelord ordentligt på alla bilder jag importerar.

Jag har nämligen också lärt mig att inte skjuta upp sådant, även om jag till min natur är en uppskjutare. Jag vet nämligen hur tungt det blir att göra allt på en gång senare, och hur relativt lätt det är att göra det direkt. Och ordningen uppskattar jag som sagt.

Ibland känner jag att jag skulle vilja ha en hel vecka när jag inte gjorde något annat än skapade ordning i mina kaos.


* Linjärsöka: Att börja i ena änden och söka i nästa och nästa tills man hittar
** Intervallhalvering: Börja på mitten i en sorterad lista och se om det du vill ha finns i högra eller vänstra halvan. Titta sedan i mitten av den halva du valt, och upprepa processen tills du hittar. Antagligen använder du det jämt omedvetet så fort du letar i något som är sorterat. Det förutsätter som sagt att listan är sorterad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom kan LR exportera hela din catalog vilket är ett utmärkt sätt att göra en komplett backup på alla dina filer, inklusive framkallningsinställningar och, om du vill, genererade previews. Mycket bra.

Isidor sa...

Ja, det också. Prydligt.

Fast det använder jag inte så ofta...