Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 19 mars 2008

Specialinställningar på kameran. Varför?


För ett tag sedan (ungefär ett år, tror jag) fick jag ett tips av en kompis på hur man separerar ljusmätning och fokus till två olika knappar på min EOS 350D. Det funkar likadant på den EOS 400D jag har nu. Standardinställningen är ju att man mäter ljus och fokuserar samtidigt, genom att trycka ner avtryckarknappen halvvägs. Precis då funderade jag på varför, men jag hade redan då en vag känsla av det naturligtvis ger mig en större frihet om jag kan styra fler parametrar manuellt. Det har vid flera tillfällen visat sig rätt bra att kunna fokusera och mäta ljus oberoende av varandra.

Ikväll var det tydligare än någonsin. Jag satt i ridhuset och fotograferade Kattmammans ridgrupp som vanligt. Eller, inte som vanligt. Idag var det hoppning. Jag kunde då roa mig med att i förväg fokusera på hindret och sedan knäppa, med ljustmätning, precis när hästen hoppade, och behövde inte bekymra mig om att hästen rörde sig emot mig fortare än mitt objektiv hinner justera skärpan. Tyvärr fick en hel del bilder fokus inte på hindret, där jag varit säker på att jag fokuserat, utan på väggen bakom, som ibland var rätt långt bakom. Flera bilder är jag dock rätt nöjd med, även om jag tyvärr var tvungen att köra på ISO 1600 för att få ner slutartiden.

Den här bilden är inte ens importerad till LightRoom än (och är dessutom inte den bästa men jag vill inte publicera bilder på andra än Kattmamman), så det återstår en del efterarbete, men min poäng syns nog ändå!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag har nyfiket återkommit till din blogg ett par gånger, eftersom du liksom jag övar dig i att fota hästar i mörka ridhus...
Mina försök är än så länge knappast publiceringsdugliga, men jag har i allafall ett ljusstarkt objektiv i kameraväskan :-)
Nu mycket nyfiken på hur man separerar ljusmätning och fokus på EOS 400 - har du lust att dela med dig?
mvh
Sofia, Skövde

Isidor sa...

Jo, såhär gör man:
I menyn på kameran, sista fliken (den andra gula, med två verktyg och siffran 2), finns alternativet
"Custom Functions (C.Fn)" (om man har på engelska)
När du valt den har du en hel hög med småinställningar, som är lite överkurs.

Alternativ nummer 4 styr "Shutter/AE lock button", och den har jag satt till en etta istället för en nolla.

Det innebär att jag, i de mer manuella programvalen, fokuserar med knappen märkt med en stjärna labom för högerhandens tumme, dvs knappen till vänster om den man väljer fokuspunkt med. När man trycker ner avtryckaren halvvägs mäts bara ljus.

Det tar en kvart, tjugo minuter att vänja sig vid det, men sedan är det en klar fördel och ingen nackdel.

Droppa ett nytt inlägg om det där var bökigt, så ska jag leta reda på var i manualen det står mer exakt.

Anonym sa...

Woaw!
Jag testade direkt - det verkar var en jättebra funktion! Nu ska jag bara iväg till ett ridhus och testa också.. :-)
Vill du se mina första försök till ridhusbilder så hittar du dem här:
http://www.cerazophia.com/images/ridhusbilder_20080818.htm
Mycket mörkt ridhus dock - bara hälften av belysningen i taket är tänd dessutom!

I mitt andra försök blev varenda häst suddig, även fast jag maxade med 1600 ISO och största bländare (1,8)... men jag förstår ju att det behövs övning och åter övning...

Stort tack för tipset!!!!
mvh
Sofia