Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 14 maj 2008

Nya ridbilder

Inspirerad av Kursen tog jag idag ett gäng nya ridbilder. Först och främst hade jag den oerhörda fördelen att det idag var ljust ute, vilket innebar ett väldigt mycket bättre ljus inne, eftersom det är rätt stora fönster för att vara ett ridhus, men utöver detta mätte jag idag ljus noga, exponerade helt manuellt, tittade på histogram, kollade vad som var överexponerat och vad som inte var det, tog provbild och kollade att allt verkade rätt, reflekterade noga över slutartid och bländare, innan jag till slut valde ISO 400, bländare 3.0 och slutartid 1/60s.

Jag tog inte fyra, fem bilder varje gång någon red förbi, utan jag komponerade noga och koncentrerat och tog en bild. Jag försökte måtta in att få rätt del av hästens steg, så lite "luft" som möjligt och en noggrann panorering. På flera blev det en väldigt tydlig panorering med riktigt suddig bakgrund, men skärpa där jag ville ha den.

Resultatet blev långt över förväntan och jag är förvånad. Jag är faktiskt stolt över bilderna jag tog ikväll. Jag är nöjd - uppriktigt nöjd - med flera av dem. Om jag får motivens tillåtelse ska jag visa en eller två här...

Och nu är det läggdags!

Inga kommentarer: