Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 12 maj 2008

Modefoto

I helgen var det kurs i Modefoto. Fyfan va kul jag hade! Jag har inte blivit så inspirerad och haft så roligt på länge.
Det får stå mer en annan dag, men sammafattningsvis kan sägas att Fröken* var sällsynt engagerande och rolig och kunnig och duktig. Modellerna var lyhörda, vackra och roliga. Övriga kursdeltagare för trevliga och engagerade. Killen som målade modellerna var också trevlig och duktig och proffs.

Jag har satt folk framför kameran förr och försökt dirigera dem. Ibland har det gått bra, ibland betydligt sämre, men ingen har varit så lyhörd för vad jag ville att de skulle göra som de här två.

Vi var bara sex personer och vi delades in i två grupper, där hela tiden en var Fotograf och de två andra var Assistenter och på så vis kunde vi hjälpa fram varandra väldigt mycket.

Skillnaderna i bilder från lördag till söndag var slående och anmärkningsvärd på många sätt. En annan dag visar jag nog en bild, men jag har knappt hunnit titta på dem från igår själv än.

Alla ni som funderar på vad ni ska köpa för de där två tusen kronorna ni sparat, glöm prylarna och köp en kurs på Folkuniversitetet! Det var så värt varenda krona!

* professionell fotograf och fotolärare: Emilia Bergmark-Jiménez

1 kommentar:

cjl sa...

ser fram emot lite bilder :-)