Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 13 november 2010

Utflykt till Fotografiska

Idag har jag varit på Fotografiska med en kompis. Det var, precis som förra gången, kul, även om Lennart Nilsson inte var där idag.

De har tre utställningar just nu, som vi hann med. En av regissören Gus Van Sant. Han har i trettio år använt polaroidkameror för att ta bilder när han "castat" sina filmer. Han har blandat folk han inte ens har namnet på med Keanu Reeves och Drew Barrymore. Många av polaoiderna har små hål där han satt häftstift. Några var rejätl uppförstorade. Många var riktigt riktigt bra bilder. Men han tog bilder för motiven, enkom. Bara för motiven. Han ville se hur folk såg ut.

Efter honom kom vi till Pieter ten Hoopen. Han har, bland annat, inspirerats av gamla kända målare, som Renoir, han med de feta damerna. Han har tagit väldigt suggestiva bilder, med många anonyma ansikten. Hans bilder är ofta suddiga och det är i första hand "konst". Att han råkat välja kamera som verktyg känns lite som slump. Det kunde varit vad som helst som är färg. Det var också spännande. Och precis motsatsen till Gus van Sant på många sätt.

Och så, såklart, den viktigaste, Modefoto genom tiderna.
Plötsligt är de båda där. Det ska vara både stor konst, känsla, färgexplosioner och foto och vackert. Det var ju såklart inte H&M-katalogen, utan några av de mest kända bilderna från Vogue, t.ex.

Färg, form, foto. Regler att bryta mot och regler att följa. Den här gången fanns alla varianterna där.

Det var en väldigt inspirerande dag.

Har ni möjlighet, så gå till Fotografiska.

Ja, och så ett par bilder, såklart.

Ett porträtt


och en... kul bild. Lite modefoto, faktiskt.

5 kommentarer:

Lensbabie sa...

Vet inte 17 hur jag ska formulera detta. Men ungefär så här:
Den där "modebilden" fastnade direkt på min näthinna. Hon står så perfekt placerad just där och bortvänd från kameran. Hon är kontrast till texten. Hennes kroppsspråk är avvaktande, misstänksamt medan texten är glad och inbjudande. Jag gillar det. Undrar vad hon tänker?

Du e grymt duktig du ISO! :)
Ha det bäst!

Sexminuterste sa...

Lensbabie: Vill du verkligen veta?

Isidor sa...

Berätta för henne:
Vad tänkte du?

Jag har en teori:
"Fan, jag tycker ju inte om att vara med. Och alla tittar. Och duckar för att inte vara i vägen. Och måste han, jämt? Såhär bland folk?"

Det fanns ett par, tre till där frkn Sexminuterste skrattar, men de var inte riktigt skarpa. De var egentligen finare.

Isidor sa...

och Lensie:
Tack! Det gjorde min dag!

Sexminuterste sa...

Isidor: Du känner mig väl...

Förstörde jag hela upplevelsen nu? Hon där på bilden kanske borde tänkt nåt svårt och tungt... Inte typ, "fan va grå jag känner mig i min grå tröja". Men, men...