Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

tisdag 30 november 2010

Elände och misär?

En liten pojke står i regnet bakom ett galler. Han är i en kö, som uppenbarligen rör sig långsamt, långsamt framåt. Hans blick är långt borta. Det är dystert, svartvitt, grynigt. Ångest. Kanske lite flyktingläger eller ännu värre. Jag kan inte låta bli, lite grann att associera till de fruktansvärda bilderna på människor på väg in i koncentrationsläger. Han är en aning för rund om kinderna, men ändå.



Hoppas jag. Jag har försökt måla upp allt det där. Egentligen är det väldigt märkligt. Inte bara att det går att få ihop, och förmedla det budskapet (om jag nu lyckats). Bilden är nämligen tagen på Gröna Lund, i kön till Flygelefanterna, och när han sedan åkte skrattade och tjöt han av lycka. Det är faktiskt så långt man kan komma från texten ovanför bilden.

Jag har:
Konverterat till svartvitt med automagi
lagt på massor av svärta
sänkt exponeringen
lagt på svart vinjett. Ganska mycket, men mjuk.
Lagt på massor av korn.

Allt för att skapa ångestkänslan.

Det är intressant att försöka säga något med en bild. Att ha en tanke om något man vill säga, att därefter visualisera bilden, och sedan försöka skapa den med en kamera och en dator. Jag har tagit ledigt från jobbet torsdag/fredag för att försöka bli klar med min kurs.

Inga kommentarer: