Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 28 juni 2010

kompositionsanalys


Idag läste jag Fenans Karlstadsblogg. Det var kul. Han tar många roliga och bra bilder, men jag hittade en som tilltalade mig alldeles extra, och jag började fundera på varför. Det var ju såklart inte bara för att studentflickan var vacker. Såklart.

Nej, det var betydligt mer än så, något med hela bilden. Och så började jag titta på den utifrån saker jag lärt mig på kursen. Linjer, former, färger. Och... sånt. Vad gör en bild intressant, och jag hittade en hel massa, som jag tror bidrar till att jag tycker om bilden. Det var kul, för den där lilla analysen gav åtminstone mig ytterligare en dimension. Det var inte att sönderanalysera bilden, eller att ta bort magin, utan att lägga på lite till av förståelse. Jag fick alltså roa mig med att kommentera den. Gör det, du också!

Tack Fenan, och glöm inte skriva ut den och erbjuda den i förstoring till de lokala fiken eller den lokala föreningen för Motorburen Ungdom, eller den lokala skolan, eller etablissemanget hon firade på eller så. Den är faktiskt värd att få hänga på en vägg.

Och glöm inte besöka Fenan själv

Inga kommentarer: