Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

fredag 13 februari 2009

Utförligare recension

Nu har jag tagit ungefär hundra bilder med mitt nya objektiv, samtliga med bländare 1,4, såklart, bara för att det går. Det är inte ens svårt att argumentera emot de konstnärliga aspekterna av det, men jag var ju tvungen för att det gick.

Jag är imponerad. Med bländare 1,4 blir skärpedjupet larvigt kort. Det blir så kort att man egentligen bara kan ta de där riktigt kulturella porträtten, ni vet de med ljus från ett fönster, skarpa skuggor, och en djup min.

Om man, för ett ögonblick, ska prata lite teknik, så är jag imponerad. USM-motorn är knäpptyst och framförallt så snabb att den för det mesta hinner kompensera för att motivet rör sig ut ur det löjligt korta skärpedjupet. De två sakerna är det enda jag saknade på mitt 1,8, när jag hade sådana. Bländare 1,4 är en smula larvigt. Det är sällan man kan använda så låga bländartal, men den snabba och tysta motorn, som kan hålla fokus i AI-FOCUS-läge är fenomenal.

Att bildkvaliteten är glittrande behöver vi inte ens nämna, va? Fast den är inte fyra gånger så bra som 1,8-ans. Vore det mina pengar skulle jag nog ändå köpt ett 1,8. Det är nog mest glugg/krona, och har man inte jättemånga kronor, så räcker det.

Fast jag är skitnöjd!!!

Inga kommentarer: