Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 4 februari 2009

Tillbakablick på Prag

I höstas var jag på konferens med jobbet i Prag. Det var rätt mycket oplanerad tid, och dessutom väldigt mycket planerad tid som tillbringades på stan. Jag gick upp tidigt på morgnarna, båda morgnarna, och tog promenader innan de andra vaknat. Vädret var strålande, och nyss tittade jag på bilderna igen. Det är ju liksom en sak att titta på bilder när man är mitt uppe i det, när man har minnena kvar på näthinnan, och när man sitter och redigerar bilderna, och det är en helt annat att titta på dem tre, fyra månader senare.

Och jag är faktiskt ganska nöjd! Det är min blogg, och den heter Jantefrizon. Nog fan är det kanske till och med så att flera av bilderna är riktigt bra? Jag tycker nog det. De är inte så bra att de inte kan bli bättre, men jag nöjd.

Framförallt är jag nöjd med att jag, på flera av dem, uppnådde det jag eftersträvade. Jag såg bilden, tog upp kameran, och fångade det jag såg. Det känns som att när den biten är på plats, att man faktiskt får samma bild i kameran, som det man ser framför sig, då har man plötsligt kontroll. När det tekniska faller på plats av sig själv, kan man dessutom lägga mer energi på att komponera sin bild, och mindre på det tekniska. Det tekniska är ett medel, inte ett mål, men alltför ofta går för mycket energi åt till att få rätt exponering och till att se till att man faktiskt fångar det man ser, och inte något annat. Särskilt som det dessutom ofta misslyckas.

Jag tog ungefär tusen bilder. Av dem valde jag ut var femte och delgav kollegorna, för de ville se motiven, inte bilderna. Skulle jag bara valt ut bra bilder, hade jag nog stannat på 15-20 av de där tusen.

Jag har ju som princip att inte ha igenkännbara ansikten i bloggen, så porträtten kommer inte med, tyvärr. Jag är ruskigt nöjd med hur jag fångade vissa av mina kollegor, men som sagt, det får vara. Utom min fotointresserade kollega, men han är nog ändå svår att identifiera. Han är först här. Du vet vem du är!

jaja! Ni får döma själv...

Fotointresserad kollega i motljus


Tjeckiens främsta exportvara
Fast det är tveksamt om den platsar här. Vitbalansen stämmer inte, och färgerna är för blaskiga.


Prag by Night


Mer Prag by Night





2 kommentarer:

cjl sa...

Jag fastnar främst för den sista bilden.

Isidor sa...

Tack!

Det såg verkligen ut så när jag tittade ut.