Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

söndag 1 februari 2009

Nigeriaobjektiv, 5 - the quest goes on. And on...

Nej, han har inte gett sig! Hör och häpna, och det han vill åt är inte bara mitt objektiv...
"Okay,
I would want to inform you that i just sent funds into your PayPal Account,a notification of payment,i guess must have been sent to your PayPal Account,you can check your bulk mail for this....it goes in there sometimes,I would be glad if the item can be mailed out as soon as possible today via POST OFFICE to the address specified in the payment notification.Below is a copy of the shipping address once again as i would

want you to email me once you have the item mailed.

Nasty Bugger
666 Cheater's road
N-123456 Scamtown
Nigeria
"


Och inte nog med detta!
Det fanns faktiskt två mail i min spambox, som Gmail oerhört tydligt märkt med information om att avsändaren nog inte var den det såg ut att vara. Spoofing, är facktermen! Det första mailet såg verkligen mycket autentiskt ut, bortsett från den lilla detaljen, att han skulle ha satt in €250 och inte de €118 jag begärt. Det andra var, på grund av sitt sakinnehåll, inte trovärdigt. Men bortsett från det, väldigt trovärdigt. Jag är lite impad! Det här är en rejäl scam, och inte bara någon snubbe som försöker sno åt sig hemelektronik.

Någon plöjer blocket, förmodligen med automatik, spoofar mail, och försöker sno åt sig kontouppgifter med phishing-metoder i de spoofade mailen.

Lite småläskigt. Tänk om den Nigerianska maffian knackar på min dörr för att jag avslöjar dem? Ja, när vi ändå håller på:
Han kallar sig
Joshua Derremit
och hans mailadress är
derremit_joshua@yahoo.com
Fast han lär har bytt om några dagar, när han är spärrad överallt.

Jaja. Jag har en gammal Nikon F2 med, bland annat, ett fast 300 mm Tele som jag kan fälla en liten elefant med, vid behov.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här är en som råkat ut för samma snubbe. Vi föröker sälja en projektor + duk för 11000 kr. Den här människan ska nu ha satt in 18000 kr till mitt PayPal-konto... Det verkade såklart för bra för att vara sant, men i övrigt verkade ju allt så trovärdigt. Men nu vet jag bättre..! /Maria

Isidor sa...

Jag är glad om jag kunnat hjäjpa någon!

Hoppas du inte klickade på någon länk, bara!