Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 4 februari 2008

CJL:s utmaning - Stockphoto

Jag antog ju CJL:s utmaning i form av Stockphoto, och jag har börjat.

Jag finns registrerad på iStockphoto och försöker få ihop en stockphoto portfölj där. Det går sådär. De har dissat nästan alla bilder jag lagt upp. Jag har fått en bild godkänd hittills, den som syns här till vänster, och det var dessutom på en katt, märkligt nog. Husdjur är annars överrepresenterade och och inte något som uppmuntras, precis som barn och blommor.

De tre bilder jag använde i min medlemsansökan blev också dissade som stockphoto. Dels blev de underkända av tekniska fel. De var för brusiga och lite annat sådant, vilket jag inte ser själv, ens när jag faktiskt letar efter det, men dessutom blev ett par underkända på att de innehöll loggor och varumärken av olika slag. Klantigt av mig. Jag halade alltså fram Photoshop och retuscherade bort det. Nu ligger det inga båtar framför slottet som heter något eller tillhör någon och Nationalmuseum har ingen utställning. Själv är jag rätt nöjd och skulle nog inte hitta det om jag inte visste det, och knappt då, men de som sitter på iStockphoto och granskar verkar ju vara proffs på just det och gör inte mycket annat.

Det här är intressant därför att det är ett absolut mått på bildernas kvalitet. De jämförs inte med mina vänners, varken intresserade eller annorledes, de jämförs inte primärt mot proffsens, utan de jämförs mot en fast mall. Naturligtvis jämförs de också undermedvetet med det som redan finns, men mest efter en viss mall. Når bilderna en rad uppsatta mål så går de igenom, och det är en relativt ojävig grupp som gör jobbet.

Jaja. Vi får väl se om jag får ihop en stockphotoportfölj som håller måttet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

men det är en riktigt riktigt bra kattbild. verkligen.
/As

Isidor sa...

Tack!
Och den var medveten. Det var inte tur, så jag är galet stolt!

Anonym sa...

Grattis, det är ju en otroligt vacker bild! Jassåminsann, de är alltså så enormt kinkiga med kvalitén...jag har inte vågat skicka in nån än, tycker inte jag har en tillräckligt stor portfolio...den som är består också av faslit många hästar så I know the feeling... ;-)

Behöver lite inspel från dig gällande mitt kommande objektiv som jag ska köpa. Att få effekten "objektet i skärpa och bakgrunden blurrig även på långt avstånd". Vad kan du tipsa om för typ av objektiv?

Isidor sa...

Tjenis!
Vad har du för kamera? Om du kör Canon finns det ett objektiv, som jag skrivit helt galet om här som är av märket Canon och heter EF 50/1,8 II som är mycket poppis och ruskigt prisvärt. Det är mycket objektiv för pengarna.

Vill du ha ett kort skärpedjup (objektet i fokus, men annat suddigt, dvs bara skärpa på ett kort intervall av avstånd) så är det bländaren som styr. Ju lägre bländartal, desto större bländaröppning, desto kortare skärpedjup. Problemet med de där stora bländaröppningarna är att de är dyra.

Canon EF 50 1,8/II har, som namnet anger, ett minsta bländartal på 1,8, vilket är litet. Det finns mindre, men det kostar fyra gånger så mycket att komma ner till 1,4, och sedan ytterligare fyra gånger för att komma ner till 1,2. Det är sällan man behöver mindre än 1,8.

Ska du ha det där i ett teleobjektiv blir dyrt, såklart. Å andra sidan krymper skärpedjupet med brännvidden, så att du, om du har en brännvidd på 300mm som är vanligt på teleobjektiv får ett rätt kort skärpedjup även med en bländare på 5,6 vilket är ett rätt vanligt värde för de lite enklare teleobjektiven.

Vi kan maila om det, ifall du undrar något speciellt...

Anonym sa...

Perfa! Jag är ett objektiv på spåren till min Nikon, just ett sånt 70-300, men jag inser att jag också måste fortsätta jobba mer med bländaren...också...vi fortsätter på mailen, jag är sååå sugen på nytt objektiv :D Villha-villhaNU!