Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 1 september 2007

Ännu mera katt



När jag tittar på mina bilder i efterhand, har jag ofta märkt att jag inte har koll på hela kompositionen, utan bara "motivet" (i det här fallet katten). Det är lite synd, för då missar man att utnyttja skuggor och ljus i bakgrunden, som skulle kunna ge linjer på rätt ställen och framhäva och dölja saker som man vill just framhäva och dölja. Den här gången hade jag tur och skuggor och ljus råkade passa som fisken i handsken runt kattens huvud. Då blir det bra. Andra gånger ser man i efterhand, att om man bara vridit kameran lite lite hade man fått en helt annan bakgrund, som kanske kunnat skapa en mycket bättre bild.

Något att öva på, alltså. Se hela bilden, inte bara motivet.

Inga kommentarer: