Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 3 september 2007

Landskap


Jag tycker det brukar vara svårt att fånga landskap på ett levande sätt. Det blir lätt en turistbild som inte alls förmedlar den stämning man egentligen vill fånga, utan bara en träd, himmel, vatten och lite blommor. Det där är synd, för när det gäller just naturbilder är det ju i allmänhet stämningen man vill fånga. Alla vet hur ett träd ser ut i naturen. Eller, de flesta vet.
Den här gången försökte jag tänka på hela kompositionen. Ni bjuds på en bild i färg och en utan. Vilken gör sig bäst? Jag kunde inte bestämma själv...

En rolig sak med detta är också att bilderna är tagna en dryg halvtimme med kollektivtrafik och promenad från T-centralen i Stockholm.

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Den svartvita helt klart. Det blir av någon anledning mycket mer liv i landskapet med den.

Anonym sa...

Hej!
Kan ingenting om fotografering mm så du får ta det för vad det är...

Tycker färgbilden är bättre. För det första försvinner de vackra molnen och himlens avspegling vattnet, i svart-vit bilden. För det andra kan jag rent känslomässigt försätta mig i naturen i färgbilden och "fånga stämningen". (Får faktiskt lite hemlängtan.)

Isidor sa...

Tack Dinah!
Jag uppskattar som sagt all konstruktiv kritik. Om man vill fånga en stämning, måste man ju veta hur folk uppfattar den. Och du har helt rätt om molnen!