Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

söndag 20 december 2009

Att se saker i andras bilder

En sak jag ofta noterat i andras svartvita foto, är att det som är bra ofta har mycket svärta. När jag själv haft på det, har jag ofta noterat att jag tappar så mycket detaljer. Ofta blir det stora skuggor, gärna runt ögonen, och jag har, när jag suttit framför Lightroom, ofta tyckt att det var ju inte så bra. Så satt jag nu och tittade på bilder av en fotograf, vid namn Louise Pettersson som presenterades på Moderskeppet. Hon är, bland annat, bröllopsfotograf, och presenterar på sin hemsida en hel del svartvita bilder. De är vackra, men... Hon har ju precis sådär mycket svärta att en massa detaljer försvinner. Men det gör inget. Det är fint.

Det är alltså så man gör. Man struntar i att man tappar lite detaljer, och så skapar man lite mer känsla ändå, med mer svärta.

Det måste jag prova.

Uppdatering: Ja, jag vet att jag ofta skrivit "ofta" i det här inlägget...

2 kommentarer:

Krille sa...

Hoppas verkligen inte att du sitter och räknar ord borta hos mig ;D

Isidor sa...

Nej, det gör jag inte. Det där ville jag ändå skriva. ;-)