Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

fredag 18 december 2009

Stockholm i december

I lördags var familjen på Kungliga Djurgården. I Stockholm är allt Kungligt. Deras tekniska lekskola, deras ö, och allt annat.

Där såg det ut såhär, innan man klev över bron:



Så ser det inte ut idag, men eftersom jag är magsjuk (eller var igår, och idag lider av sviterna), så kommer jag inte ut och tar bilder. Idag är det blå himmel, tre decimeter pudersnö och kallt. Just nu är det skitkallt, men mitt på dagen var det lagom 5 minus.

Håhå, jaja.

Bilderna på barnen från pulkaturen i onsdags platsar inte här. De är bara fina om man tycker om barnen redan innan.

Bilderna är tagna med Nikkor 35mm

4 kommentarer:

Krille sa...

Om du hade skrivit Dessa bilder tog jag när jag var liten, och att du hade tagit bort bilarna och här gårman skyltarna, så hade jag lätt gått på det :)

Vad är det för bländarstorlek på 35'an?
Gillar du 35'ans bildvinkel?

Isidor sa...

Om jag hade tagit dessa bilder när jag var liten hade de varit sneda och suddiga.

Egentligen tycker jag att 35mm är alldeles för lite vidvinkel ofta, särskilt till sånt här, men mitt kit-objektiv, som är det enda kortare jag har, duger inte.

Jag hade velat ha ett fast 18mm, eller zoom 10-22 eller så. Jag fick ett erbjudande om att köpa ett av en kompis, men jag har inte pengar till det.

Men jag gillar mitt 35mm. Det är bländare 2. Fast här har jag ju såklart använt 16 eller något.

Ringen funkar bäst vid låga bländartal, så man kan fokusera på dem, och sedan vrida om bländarringen, om man ska ta sådana här vyer.

Krille sa...

Hmmm... har funderat på det där med Kungligheten, antar att luften i stockholm också är kunglig. Och då undrar jag hur det går om ni ska ut och resa, utanför den kungliga bubblan alltså. Ja menar om jag åker från Värmland till Indien och stannar till vid en bäck och dricker lite vatten så kan jag få diarré om jag har otur, men det brukar ju funka att ta med sig en dunk vatten hemifrån eller koka bäckvattnet. Men luft kan man ju inte ta med på en resa? Hur funkar det? Har ni basläger som bergsklättrare har när dom ska klättra uppför jättehöga berg, så stannar ni till vid varje läger i några dagar ända tills ni kan andas helt vanlig luft?

Isidor sa...

Kan du sluta med det där Andra person plural när du pratar om Stockholmare?

Hur de gör utsocknes får du fråga dem. Jag bara bor där.

Just nu är jag inte ens där, utan i Blekinge. Här heter alla städer något på Karl (Ja, och så en efter Sölve), för kungarna tänkte flytta huvudstaden hit, men det blev liksom aldrig av. Trots paradgator och tvångsurbanisering.