Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 9 september 2009

Ibland så...


Det är sällan jag tänker utanför lådan. Jag tar väldigt många bilder, men skrämmande många ser ut precis som alla de andra. Samma komposition, samma ljus, samma allt. Raka horizonter. Jag tecknar med linjal. Det är inte så konstnärligt. Det är inte så man skapar de Stora Bilderna. Det gör man genom att gå vidare. Genom att veta vad som är bra, vilka regler som finns, och sedan hitta de bilder, där reglerna inte längre gäller. Ibland ska horizonten vara sned. Det finns nog regler för det också, i och för sig, men det händer att det blir rätt. Jag är lite nöjd med den här bilden, som verkligen inte har en rak horizont. Och nej, det är inte bara fixat i efterhand. Den här såg jag, och jag tänkte och den blev som jag tänkt. Det är annars, fortfarande, ganska sällsynt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grym bild, grattis! /MB

Isidor sa...

Tack!

Maja Gräddnos sa...

Den är så fin! Och det känns fint att se bilder från en fin del av sommaren!