Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

fredag 25 september 2009

By common request (fler ridbilder)

Eftersom Anna fjäskar besinningslöst och trycker på precis rätt knappar, kommer här fyra extra bilder.

De tre sista är en smula tveksamma ur ett tekniskt perspektiv. Fokus ligger inte helt rätt, och ryttarnas ansikten är inte så skarpa som de borde vara. Med bländare 2,5 får man ett skärpedjup som räcker precis, om man fokuserar på ryttarens axel. Då blir både ansikte och häst tillräckligt skarpa. Om man däremot fokuserar på lite närmare än så, säg, på hästens huvud, när det är närme mig, då räcker inte skärpedjupet till ryttarens huvud. Man måste hamna mitt emellan. Med en mindre bländare som täcker hela ekipaget i skärpedjup, blir tiden för lång, och man får rörelseoskärpa.




5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är möjligt att det är vissa tekniska brister i dessa bilder, men de är som helhet väldigt härliga och förmedlar precis den känslan i alla fall jag vill uppnå med min ridning! Det boostat med det fantastiska höstljuset gör mig grymt ridsugen och lyrisk!

/Anna

Isidor sa...

Fast de har inte i bloggen att göra, egentligen, om de inte är bättre än såhär. Är det inte bra nog tekniskt, så är det inte bra nog.

Å andra sidan, har det inte vackra bilder, är det inte heller bra nog. Jobbigt.

Cinks sa...

En bra bild utan energi är ingen bra bild, lite så du menar kanske. Så tycker jag iaf. Vem är smartast, den som kan matte eller den som kan språk? Lite samma sak tycker jag. Ta perfekta stilleben kan vem som helst göra, men ridbilder med energi och färgåtergivning som speglar årstid och känsla, ja, det tycker jag faktisk att du lyckas med!

Och förresten, har du några käcka ridbilder som dottern kan få använda till sitt fiktiva stall, hon råkade titta över min axel och fick syn på skäcken och trånar nu... ;-) *och hon är kräsen, kan jag understryka*

Isidor sa...

Tack!
Hm
Pratar vi om Stallet.se?

Med risk för att låta gnällig mot F, så är det beroende på vilket virtuellt stall det handlar om. Jag delar hemskt gärna med mig av bilder som hon vill ha, naturligtvis. men jag vet att det finns ett virtuellt stall som jag har en del principer emot. Och där vill jag inte att mina bilder hamnar. Annars ska hon såklart få alla hon vill, och utan mitt namn på.

Cinks sa...

Mycket riktigt, det är stallet.se. Och då blir jag nyfiken på om det är det stallet du syftar på och isåfall vad du har för erfarenheter som gör dig skeptisk. Den infon vill jag GÄRNA ha!