Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 5 januari 2008

Att öva


Nu är vi på semester. Jag tar några hundra bilder om dagen, och en del blir helt ok. Mest hälsar vi på släktingar, så det blir mycket folk på bilderna, men inte bara.

Jag övar efter förmåga på saker jag läst i olika fotobloggar på temat "7 tips som gör dig till en bättre fotograf". Bland annat använder jag nästan bara mitt fasta 50mm och zoomar med fötterna. Jag försöker också att i större utsträckning ta bara en bild, eller ett par tre, och att göra rätt från början istället. Resultatet är väl... tveksamt. En del bilder blir bra, andra suger. Det är snudd på hopplöst att ta bara en bild på en 80-årig tant som ska posera med en ettåring. Ja, han fyller ett idag.




Det fina ljuset ger å andra sidan en del oanade möjligheter, och ganska stolt kan jag notera ett par höjdpunkter i porträttgenren.

Mina bilder av vyer och byggnader blir tyvärr ofta ruskigt trista. Jag ser motiv och saker som jag tycker är vackra och effektfulla, och jag arbetar och komponerar och tänker och försöker. Jag letar linjer och symmetri och assymetri och färger och fält och tredjedelar, men det slutar bara som totalt karismalösa semsterbilder av den typ som förr fick folk att hugga av sig ena foten för att komma loss från någons visning av diabilder från Canarieöarna. Digitala bilder i digitala album på nätet är på så vis en välsignelse, för folk visar inte längre sina semesterbilder på dia. Tack och lov. Inte heller jag.

Det är ofta fint ljus här i Tel Aviv, och de har byggnader som är flera tusen år gamla. Det ger iallafall inspiration att fortsätta försöka. Imorgon ska vi till Jerusalem...

2 kommentarer:

Saring sa...

Hon är väldigt vacker. Din fru.

Isidor sa...

Tänk, det tycker jag med. Och det är bara en av alla hennes fina egenskaper.

Jag har det tveklöst mycket bättre än jag förtjänar. Hoppas ingen kommer på mig!