Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

söndag 18 november 2007

Kameraverkstad

Jag har försökt hitta någon kameraverkstad som kanske kan laga min kamera. Av erfarenhet vet jag att svaret brukar bli:
"Vi tar 950 kr + moms för att ge dig en prisuppgift på resten av av reparationen. Om du bestämmer dig för att låta oss reparera den efter det drar vi av de 950 + moms, och debiterar timpeng om 800 kr i timmer + moms, så det finns inte en chans i helvete att en kamera som ny kostar 5000 spänn är värd att laga. Är du dum i huvudet eller?"

Men jag har ändå skickat ut ett par trevare. Det kan ju gå, liksom.

Jag hade ingen försäkring. Det sög. Nu har jag en, till nästa gång. En allriskförsäkring som tillägg till hemförsäkringen kostar några hundra om året, (hos just mitt försäkringsbolag 375kr/år) och då har jag en självrisk på 1500. Sett ur det perspektivet är det lite märkligt att elektronikbutikerna kränger försäkringar för flera hundra spänn per pryl, som egentligen inte är bättre försäkringar.

Jag har lite pengar sparade som buffert ifall något viktigt går sönder. Tvättmaskin, bil, hus, kamera, eller något annat som det faktiskt är väldigt svårt att leva utan, och ett EOS 400D-hus kostar "bara" 5500 spänn. Jag går inte i konkurs.

MEN FAN VAD DET SVIDER ATT VARA SÅ IN I HELVETE KLANTIG!!!

På nästa kamera ska montera ett extra litet snöre, att hänga runt halsen. Eller något. Eller fästa i bältet. Eller också ska jag investera i ett av de där balla gummi-skydden man kränger på. De skyddar mot damm och fukt också, och sådant hade jag egentligen behövt.

Jag ser en slogan framför mig
"Camera Armour - For the practically challenged..."

Inga kommentarer: