Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 7 januari 2009

Hur gör Canon?!

När jag, de två senaste gångerna, försökt köpa ett Canon EF 50/1,8 II, har jag misslyckats i Sverige till stor del, för det har varit så galet slut. Nu, ett år eller så senare, tycks Canon ha kommit ifatt med sin produktion, och detta objektiv finns hos alla välsorterade Canon-återförsäljare.

Däremot är 1,4 USM tvärslut i stora delar av Europa. Flera engelska butiker, som är de enda som är billigare än de svenska, har slut på dem, och precis varenda svensk butik är utan dem. Utom Pixmania som leverar från Frankrike, och tar 30% mer än alla andra.

Men butiken vid mitt jobb har lovat att få in några i slutet av januari, och om man köper dem i förväg slipper man prishöjningen på nästan 20% som Canon utlovat. Ety, denna butik ju fått de som ska komma snart till gamla priset. Så jag köper ett sånt. Och chansar på att de faktiskt får in några.

Kan ni hjälpa mig och hålla tummarna? Har man väl provat ett fast 50mm, kan man inte gå tillbaka till kit-objektivet, faktiskt, även om det inte är alls så dåligt som snobbarna påstår.

Inga kommentarer: