Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

fredag 26 december 2008

Trevlig bakgrundsbild

Häromdagen tog jag den här bilden nästan hemma. Den får bli ny bakgrundsbild på datorn. Den är helt karismalös, helt livlös, men ganska trivsam och harmonisk, tycker jag.

Jag har, i Lightroom 2.2, ökat svärtan en hel del, gjort bilden en smula kallare, och, precis över bara den röda plantan, dragit upp temperaturen och färgmättnaden, medan jag, i hörnpartierna, har dragit ner färgmättnaden, för att den röda busken ska bli mer framträdande, och de gråare partierna ska bli mer inramning och mindre motiv. Och för att bilden ska se ut som jag såg den när jag tog den. Möjligheten att ändra inställningar för valda delar av bilden och inte bara för allt gör en enorm skillnad med vad som är möjligt i Lightroom 2 mot första versionen. 

Jag inser att jag behöver träna ganska mycket på att se inte bara motivet, utan hela bilden, vilket, som jag förstått det, är ett klassiskt amatörfel, och något som förstör många bilder jag tar. 

Inga kommentarer: