Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 10 februari 2010

Vilken typ är du?

På Visuell Kommunikation har det idag diskuterats olika typer av fotografer. Bryr man sig mest om motivet, genomförandet, den konstnärliga aspekten, eller hur rätt bilden är tekniskt, givet alla Regler.

Själv tillhör jag dem som åtminstone vill kunna reglerna, för att veta vad jag bryter mot och varför, och för att jag tror att om man inte behärskar reglerna och tekniken, då saknar man verktygen för att skapa konsten.

Men de glömde en grupp. Den grupp som faktiskt inte är intresserad av bilder alls, utan bara sakerna. De där som har skitdyra prylar för att plåta barnen med blixt på julafton.

9 kommentarer:

Linda sa...

LOL och den sista gruppen är nog tyvärr rätt stor.
/ Linda - Kursare

Isidor sa...

Ja, lite tragiskt. Hade flera sådana på mitt förra jobb.

Va kul att en kursare hittade hit!
Välkommen!

Anonym sa...

Så om man inversterar mycket pengar så måste man automatiskt anstränga sig extremt mycket mer för att göra konstnärliga bilder? Att fota barn kräver ofta rätt mycket av tekniken, nästan som för sport. Snabb autofokus, snabba slutartider etc. Klart som fan att det blir bättre med dyrare prylar. Att de femtielva bilderna på barnen inte är stor konst, so what? :-)

/MB

cjl sa...

Jag älskar prylar, det vet du. Men samtidigt.. jag är nog motivetfotografen (kanske beroende på hur ni diskuterade det, men som jag uppfattar det iaf). Jag behöver motivet, och försöker gärna skapa bilden i huvudet redan innan.
tekniskt och det konstnärliga lämnar jag åt andra. Så pass mycket att jag kan bli förbannad över de som vinner pris efter pris med "skitbilder" ;)

Isidor sa...

Ja, MB, så kan man få till det, om man läser som fan läser bibeln.

Jag vet väl bättre än många hur svårt det är att fotografera barn, jag som har två och har dem som mina absolut vanligaste motiv.

Jag menar inte folk som tycker om att fotografera barn, eller inte har tillgång till modeller eller spektakulär natur.

Jag menar folk de som är ointresserade av bilder, och BARA intresserade av teknik.

CJL, som kommenterat sist här, t.ex, har ett genuint teknikintresse, men är OCKSÅ intresserad av bilderna, och väldigt duktig.

Det finns andra, för vilka allt utom kamerans siffror är ointressant. De tar tre bilder om året, och då är det, bildmässigt, usla bilder, med en väldigt dyr blixt rakt i ansiktet, på barnen.

Eller vad sägs om min exkollega som hade ett EF 10-22 f/1,2 för att kunna ta familjegruppbilden på julafton?

Jag har också en annan kollega som ständigt skryter om att han har Nikon, och inte Canon, för Nikon återger färgerna bättre. Han visar ofta sina prylar, men jag har aldrig sett hans bilder.

Anonym sa...

Jag måste haft tur för jag har aldrig träffat någon som varit intresserad av fototeknik utan att vara intresserad av bilderna, det är en ickeexisterande grupp för mig. Alla teknikfreaks jag känner är grymt intresserade av bildspråk såväl som kamerateknik.

Däremot är det mycket enklare att diskutera kamerateknik än det känslomässiga i bilder.

Isidor sa...

Du kanske inte jobbar i en mansdominerad, nörd-tekniktung bransch, där alla kollegors Andra intresse är datorerna de jobbar med?

Teknikintresset är inte fel. Det är bara avsaknaden av bildintresse i kombination med kameraintresse som stör mig. Och bara lite.

Anonym sa...

Jag är en berättare. Iallafall försöker jag berätta. Bra eller mindre bra. Tekniken är ganska underordnad.
Jag har en massa gamla analoga objektiv som jag tar till för att de ofta är skarpare och har större ljusinsläpp. Jag behärskar överhuvud taget inte blixtbilder så blixten ligger i sitt fack i väskan. :D För mig är bilden det som är det viktigaste.

Jag lyckas inte alltid men jag försöker lära av det som inte blir bra. Testar och provar mycket. :D
Glädjen är också viktig, det ska vara roligt att fotografera.

Själva tekniken att fotografera, hur man gör, är viktig för att få till slutresultatet.

Ha en bra dag

Lensbabie/Kursare :)

Isidor sa...

Lensbabie,
jag tror vi förstår varandra.
Du vill ta bilder, och för att lyckas med det tar du till tekniken. Inte tvärtom. Du vill ha tekniken, så du får försöka ta lite bilder.

Glöm bara inte alla konstiga retromänniskor, som också är tekniknördar, bara inte på senaste tekniken. ;-)