Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 23 maj 2009

Manuell fokus och EOS 400D

Nope.
Det är tydligen skitmeckigt att byta sökare på amatörvarianterna av EOS-hus, eftersom de helt enkelt inte är byggda för det. Det finns att köpa, men då måste man faktiskt skruva sönder sin kamera och byta ut sökaren, och en massa saker kan gå sönder och gud vet allt. På halv- och helproffskamerorna är det dock tydligen relativt enkelt, eftersom de är byggda för det.

Det där får vara till en annan gång. Och ett finare hus.

Detta är inte värt de 15000 det skulle kosta att lösa.

2 kommentarer:

Krille sa...

Om du vore lika fattijon som jag så hade du gått in på CP och köp en mattskiva för ca 350:- och om du går in på apoteket så finns det pincetter för 12:- istället för den för den för 14 681:- som du har räknat på. Här finns det en How To guide också!

Isidor sa...

Jag är nog lika mycket fattigjon som du, åtminstone när det gäller kameror, men jag tänker inte öppna kameran och skruva i den pilla. Jag har alltid sönder prylar när jag gör sånt.

Det jag menade var att till finare kameror finns det faktiskt sökare med prismor, som är lätt utbytbara. Men det får vara.

Det finns dessutom sökare med prismor att köpa, men då måste man pilla sönder grejorna ännu mer.