Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 12 november 2008

Dagen i studio

I söndags var alltså den Stora Dagen av hyrd studio för mig och Cinks. Studion var fin, och vill du ha tips så kan jag rekommendera den.
1500 spänn för en dag, och då ingick ALLT. Inklusive fläkt.
Det var först och främst sjukt roligt. Min svägerska som kan lite mer om smink och hår än de flesta, men kanske inte riktigt är proffs, var där och gjorde nytta. Hon gjorde rejält med nytta även framför kameran, liksom en annan tjej jag bjudit in. Cinks och F kunde tyvärr inte komma förrän efter lunch, men det innebar ju att jag fick leka desto mer. Lite synd att det inte blev mer lugnt samarbete med Cinks bara, för hon är duktig och tänker efter.
Flera bilder blev nog vad jag faktiskt tycker är bra, men...
Jag tog för många bilder. På tok för många. Jag tänkte inte efter, komponerade, regisserade och flyttade lampor, utan tog många bilder. Det är inte rätt.
Några lärdomar till nästa gång:

1. Planera detaljerat i förväg.
Jag har faktiskt inte den rutinen och kompetensen att jag kan göra det på plats. Jag har inte erfarenheten att improvisera och se bilderna bra där jag står, och samtidigt tänka på allt som behövs för att få till bland annat rätt ljus. Blixtarna flyttades för lite, och det blev för lite variation, och det fick till följd att de jättemånga bilderna blev väldigt lika. Det är rätt onödigt att ta hundra likadana dåliga exponeringar.

2. Ta en bild i taget.
Ta bara en bild i taget. Titta på den bilden, tänk efter. Analysera ljuset och posen och kompositionen för varje bild. Bilderna blir inte suddiga i den miljön, tekniken löser sådant, och det finns utrymme att ta sig tid att göra rätt. Det är inte hund eller ett småbarn som springer runt och måste fångas i flykten. Det är anmärkningsvärt hur länge en ung, stark tjej kan stå på ett ben i höga klackar!



Och Cinks, du var skitsnygg! Vi ska ta fler bilder på dig nästa gång!


Nej, det kommer inga bilder här, eftersom jag inte vill ha ansikten i den här bloggen. Jag kan dock, på en mer privat basis, gärna lämna länk till ett webalbum, så fort jag har ett. Ännu har jag inte hunnit ens importera bilderna till lightroom.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker tvärt om. Det är helt rätt att ta massor av bilder. Man kan komma hem med för få bilder men inte med för många. Det är väldigt lätt att snabbt kasta bilder i lightroom (shortcut 'x'). Att få fram extra bilder man inte tog är däremot omöjligt.

En del av mina bästa bilder är bild nummer 3 eller 4 i en serie där jag med din inställning hade nöjt mig med att bara ta den första.

Lite skillnad är det såklart om man skjuter tethered (vad det nu kan heta på svenska) och direkt kan se bilderna på en riktig skärm.

Jag ser såklart gärna webalbummet :)

Isidor sa...

Problemet är inte bild tre eller fyra. De kan vara jättebra och ska vara med. problemet är bild nr 23 som är likadan som bild nr 3.

Det försat 50 bilderna är alla kass. Rakt av usla, men det hade mycket att göra med uppvärmning.

Problemet med för många bilder blir om man tar dem på bekostnad av eftertanke. Att ha en idé och ta flera bilder på den, är ok. Att inte tänka efter och bara klicka är dåligt.

Cinks sa...

Tack för komplimangen. Bilderna uppskattades verkligen av min man så nåt rätt gjorde du!
Jag hade verkligen behövt den där uppvärmningen! Men om vi inte väntar för länge med att hyra studio igen så sitter det kvar lite ljummen känsla i fingrarna så vi kanske får ett mer strukturerat och proffsigt resultat! Ser fram emot det.