Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

onsdag 11 juni 2008

Två veckor gammal ridbild

Här är en ridbild jag ville lägga ut, men jag väntade på motivets tillåtelse och en ny dator. Sådant händer...

Givet att ljuset, trots fönster och solsken ute, är rätt klent är jag nöjd med skärpa och sånt. Visst hade man kanske velat ha mer skärpa, det vill man ofta, men i det här ljuset måste man skruva upp ISO om man ska ha kortare slutartid och då blir det helt enkelt för brusigt, eller också måste man korta skärpedjupet, och då är inte fokuseringen i min utrustning tillräckligt tillräknelig med tanke på hur fort allt rör sig. Jag tror inte jag klarar en bättre bild utan avsevärt finare prylar, framförallt USM-objektiv som klarar att fokusera fortare än hästarna rör sig, vilket skulle göra det möjligt att ha ett kortare skärpedjupet, och därmed få ner exponeringstiden. Å andra sidan sitter det mästa av oskärpan i delar av bilden som mer bidrar till att skapa rörelse i bilden än det stör. Tycker jag.

Vad tycker du?

1 kommentar:

cjl sa...

med tanke på det befintliga ljuset, som alltid är ett problem med inomhussporter, så blev det en fin panorering. Hästen bra, överdelen på ryttaren blev lite kraftlös, men vad ska man göra? :)