Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

tisdag 10 juni 2008

Skärmkalibrering

Häromdagen upplevde jag ett rätt skrämmande problem när jag skulle exportera en bild från Lightroom: Den genererade JPEG:en blev inte alls som det jag såg i Lightroom. Otäckt.

Ikväll gjorde jag eftersökningar och det visade sig att det sannolikt berodde på att min skärm inte var korrekt kalibrerad. Jag letade förgäves efter lämpliga verktyg. Jag hittade ett par förslag, men inget av dem gjorde någon nytta.

Till slut kom jag på den brillianta idén att lägga i CD:n som kom med skärmen, och - VIPS! - så var det fint. Nu stämmer det, och jag ser att jag gjort helt galna inställningar på bilderna i Lightroom. Men det stämmer iallafall och jag kan fixa det nu.

Den nya skärmen, en Samsung 22" Widescreen är för övrigt helt obeskrivligt mycket bättre än den gamla 17":aren som var billig när jag köpte den för fyra år sedan!

Varför i h*te plockade jag inte fram CD:n direkt?

Inga kommentarer: