Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

torsdag 10 mars 2016

negativscanning

När jag var liten fotograferades det mycket. Min far var pressfotograf och hade alltid en kamera med. Eller fem. Min mor var också både duktig och intresserad. Som ett resultat finns det mycket bilder från min barndom. Från fruns barndom finns tre bilder. Eller så. De var familjen som hade två jular på samma filmrulle. Hos oss gick det tre rullar per utflykt.

För ett... bra tag sedan tänkte jag scanna alla negativ, och köpte en hyfsat billig, men inte den billigaste, på kjell & Co. Det var nog inget fel med den, men fan va bökig den var. Den krävde speciell programvara och allt möjligt. Bökigt. Och, strikt talat, det blev inte så bra. Dessutom gick den sönder av att ligga.

Så jag köpte ett ljusbord, storlek A4, på ebay för 150 spänn eller så, och ställde en kamera, med fast 100 2,8 macro, på stativ ovanför.

Det är SÅ mycket lättare och smidigare än negativscanner.

Med en liten preset vänder Lightroom ALLA bilder till positiv när man importerar också.


1 kommentar:

Unknown sa...

Sluta ljug, frun har faktiskt ett helt album från barndomen. Eller...Kanske snarare ett halvt...😕