Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

lördag 3 maj 2014

Makro, fart, färg och en snigel

En vän postade häromdagen en bild i sitt EnBildOmDagen-flöde. En makrobild på en växande Någonting Grönt. Motivet, som egentligen bara var en grodd av något slag, var egentligen, i sig, inte jätteintressant, men färgen formen och kompositionen var roliga.

Mina makrobilder har, mestadels, varit tråkiga. I bästa fall. Ofta inte ens det.

Men jag hittade några bilder på en snigel nyss. Kan man ge en snigel fart med bildspråk? Kan en slemmig klump utgöra Färg och Form? Kan man ta porträtt, som ju är det roliga, med makroobjektivet?

Det är något att fundera över, och i med de tankarna följer här ett försök. Det borde gå att göra väldigt mycket bättre, men jag tyckte de här var lite kul.

Inga kommentarer: