Mitt bildmässiga navelskåderi. Ett försök att lära av mina egna bilder. All konstruktiv, saklig kritik emottages tacksamt.

måndag 31 oktober 2011

Porträtt eller natur?

Häromdagen var jag på Fotografiska och tittade på bilder. Jag gick dit för att se Helen Levitts bilder på människor. Fast jag blev lite besviken. Hon hade inte tagit porträtt. Det var inte personerna som var viktiga i hennes bilder, utom mijöerna och vilka "arter" som befolkade dem. Huvudsakligen smutsiga och fattiga människor. Det var som urbant naturfoto. 

Där var också Nick Brandts naturfoto från Afrika, framförallt Kenya, och det var elefanter och lejon och sånt. Men, nej. Det var inte naturfoto. Det var underbara porträtt på djur. Jag blev positivt överraskad där kan man säga...


Portätt på savannens djur, och naturfoto på människor i sitt onaturliga habitat.

Inga kommentarer: